Naujausia apklausa atskleidžia, kad lietuviai kur kas palankiau nei latviai ar estai vertina elektromobilius kaip tvarią transporto priemonę. Draudimo bendrovės „If“ ir tyrimų instituto KOG atliktoje apklausoje net 47 proc. Lietuvos gyventojų pritarė teiginiui, kad elektriniai automobiliai padeda saugoti gamtą ir mažinti anglies dioksido emisijas. Palyginimui, tokią nuomonę išreiškė tik 30 proc. latvių ir 28 proc. estų.

Kaina – pagrindinis barjeras

Nepaisant palankaus požiūrio, elektromobilių įsigijimą visose trijose Baltijos šalyse labiausiai stabdo kaina. Kad elektrinis automobilis jiems per brangus, teigė 43 proc. lietuvių, 41 proc. latvių ir 39 proc. estų.

Lietuviai kaip antrą svarbiausią kliūtį įvardijo per trumpą nuvažiuojamą atstumą – šią problemą mato kas penktas apklaustasis. Tuo tarpu latviai ir estai labiau akcentuoja pasitikėjimo stoką: penktadalis jų nurodė, kad elektromobiliais tiesiog nepasitiki.

Inovacijų požiūriu – pirmauja lietuviai

„Per pastaruosius kelerius metus Lietuvoje ženkliai padaugėjo elektromobilių. Mūsų šalyje gyventojai greičiau reaguoja į naujoves ir dažnai yra labiau linkę į inovacijas nei kaimynai“, – komentuoja „If“ transporto žalų vadovė Guoda Jasaitė.

Anot jos, elektromobilių įsigijimą labiau nei valstybės skatinimo priemonių stoka stabdo abejonių dėl tvarumo idėjos. Net trečdalis lietuvių nėra įsitikinę, kad elektromobiliai išties saugo aplinką – tarp latvių ir estų tokių skeptikų yra net po 45 proc.

Autonominis važiavimas sulaukia dėmesio

Lietuviai taip pat išsiskiria palankesniu požiūriu į autonomiškai valdomus automobilius. Tokias transporto priemones kelyje norėtų matyti 17 proc. Lietuvos gyventojų – daugiau nei Estijoje (15 proc.) ar Latvijoje (13 proc.). Be to, net 52 proc. lietuvių mano, kad autonominiai automobiliai turėtų tapti įprasta ateities dalimi, kai tuo tarpu Latvijoje ir Estijoje šią idėją palaiko tik 45 proc. apklaustųjų.

„Nors Estija laikoma regiono inovacijų lydere, automobilių srityje jos visuomenė išlieka santūresnė. Lietuvoje skeptiškai į autonominius automobilius žiūri tik kas penktas žmogus, tuo tarpu Latvijoje ir Estijoje – beveik trečdalis“, – pažymi G. Jasaitė.

Kiek kilometrų turi įveikti elektromobilis?

Respondentų taip pat buvo klausiama, koks minimalus nuvažiuojamas atstumas būtų pakankamas, kad jie apsvarstytų elektromobilio įsigijimą. 39 proc. lietuvių, 37 proc. estų ir 32 proc. latvių teigė, jog tokia transporto priemonė turėtų vienu įkrovimu įveikti daugiau nei 500 kilometrų. Maždaug penktadalis visų trijų šalių gyventojų norėtų bent 401–500 km atstumo.

Įdomu tai, kad nors Baltijos šalys nėra labai didelės teritorijos, gyventojai vis tiek tikisi pakankamai ilgo veikimo diapazono – kad galėtų vienu įkrovimu pasiekti bet kurį šalies tašką.